Czy wiesz co to za choroba?

 

  • Głównie dotyka ludzi po 65 roku życia
  • Częściej chorują kobiety
  • W Polsce cierpi na nią 200 tys. osób
  • 21 września ma swoje „święto” w kalendarzu
  • Zapadalność na nią wzrasta wraz z wiekiem
  • Jest najczęstszą postacią demencji
  • Objawia się zaburzeniami pamięci
  • Na świecie liczba chorych sięga 30 mln.

Tak, to choroba Alzheimera. 21 września w ponad 80 krajach na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Chorych na Alzheimera. Jest to specyficzny dzień, o którym siłą rzeczy sami zainteresowani najczęściej zapominają albo w ogóle sobie o nim nie przypominają.

Powszechnie uważa się, że przyczyną występowania choroby Alzheimera są uwarunkowania genetyczne, dlatego też nie zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób moglibyśmy zapobiec rozwojowi tej choroby. Jak się jednak okazuje poza genami i wiekiem, ogromny wpływ na pojawienie się choroby Alzheimera ma środowisko, w którym żyjemy oraz nasz styl życia. Dlatego też warto zmienić nawyki żywieniowe i od najmłodszych lat prowadzić prawidłowy styl życia.

 

Stosuj dietę śródziemnomorską

Według badań dieta zbliżona do śródziemnomorskiej obniża o 28% ryzyko rozwinięcia łagodnego zaburzenia funkcji poznawczych, mogącego przekształcić się w chorobę Alzheimera. Natomiast u osób już cierpiących na łagodne zaburzenie funkcji poznawczych, obniża ryzyko rozwoju choroby Alzheimera o ok. 48%.

Dieta śródziemnomorska uważana jest za najzdrowszy model żywienia w Europie. Podstawowe jej założenia to:

– Spożywanie dużych ilości warzyw i owoców, które są bogate w antyoksydanty, chroniące błony neuronów przed działaniem oksydacyjnym powodowanym wolnymi rodnikami.

– Spożywanie tłustych ryb morskich bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 co najmniej 2 razy w tygodniu.

– Wybieranie drobiu, zamiast wołowiny czy wieprzowiny.

– Zastępowanie soli różnorodnymi ziołami nadającymi charakterystycznego smaku i zapachu.

– Stosowanie nie tylko do sałatek, ale także do sosów, przyrządzania dań warzywnych czy rybnych, oliwy z oliwek.

– Sięganie po pieczywo pełnoziarniste oraz mąki i kasze z pełnego przemiału.

Ogranicz spożycie pełnotłustego mleka i jego przetworów, takich jak śmietana, sery żółte, sery topione oraz unikaj czerwonego mięsa.
Produkty te są bogatym źródłem cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych wpływających na rozwój choroby Alzheimera. Według badań utrzymujące się stężenie cholesterolu we krwi na poziomie powyżej 240 mg/dl przyczynia się do wzrostu ryzyka choroby Alzheimera aż o 66%. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie zalecanego dziennego spożycia cholesterolu w ilości nie przekraczającej 300 mg na dobę.

 

Wykorzystaj właściwości cennych składników aktywnych

Dla wsparcia funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, wzbogać dietę w takie składniki aktywne jak zielona herbata, resveratrol, kwasy tłuszczowe omega-3.

Ponadto wykorzystaj cenne właściwości magnezu, witamin z grupy B, miłorzębu japońskiego, które korzystnie wpływają na układ nerwowy/funkcje poznawcze.

 

Dbaj o aktywność umysłową, podtrzymuj kontakty towarzyskie oraz uprawiaj sport.

Osoby aktywne umysłowo, np. grające w szachy, rozwiązujące krzyżówki czy pogłębiające systematycznie swoją wiedzę, a także uprawiające sport są mniej narażone na rozwój choroby Alzheimera. Ponadto u osób utrzymujących w miarę regularne kontakty towarzyskie ryzyko rozwoju demencji związanej z chorobą Alzheimera jest dwukrotnie niższe niż u osób samotnych. Dbaj więc o przyjaciół i dziel z nimi swój cenny czas wolny.

Jeśli natomiast w twojej rodzinie jest ktoś, kto cierpi z powodu choroby Alzheimera, otocz go opieką. Bądź cierpliwy i wyrozumiały, gdyż twoja opieka wsparta przez pracowników organizacji społecznych czy towarzystw alzheimerowskich, działających na terenie całego kraju, może przyczynić się do złagodzenia objawów choroby i umilić życie osobie cierpiącej. Listę Organizacji Alzheimerowskich w Polsce znajdziesz na stronie

http://www.alzheimer.pl/pl30/organizacje_alzheimerowskie_w_polsce