Wapń (Ca) – pierwiastek życia

 

wapnWapń wspomaga wchłanianie żelaza, łagodzi bezsenność , buduje silne kości i zęby oraz poprawia działanie systemu nerwowego.
Niedobór tego pierwiastka może u dzieci spowodować krzywicę ( głównie w przypadku równoczesnych niedoborów witaminy D), a u nastolatków bóle wzrostowe kości. Natomiast u dorosłych, niedostateczna podaż wapnia w diecie związana jest z osteoporozą* i z osteomalacją*.

Ponadto duża podatność na stresy, alergie, zwiększona skłonność do stanów zapalnych, bolesne skurcze mięśni oraz nasilone problemy z próchnicą zębów również mogą wskazywać na brak wapnia w organizmie.
Wapń i żelazo to 2 składniki mineralne, których najczęściej brak w podstawowym wyżywieniu kobiet. Niestety dowiadują się o tym zbyt późno, dopiero po porodzie lub gdy pojawią się objawy osteoporozy.
Zwiększone spożycie wapnia często przynosi ulgę osobom cierpiącym na bóle pleców i krzyża, a także łagodzi bóle miesiączkowe.
Wapń to minerał, którego w organizmie jest najwięcej, z czego 99%znajduje się w kościach i zębach, a pozostałe 1% odgrywa bardzo ważną rolę w procesach chemicznych.

Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni, reguluje częstość pracy serca, nieodzowny w procesie krzepnięcia krwi, utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową (tzw. homeostaza), pozwala zapaść w zdrowy sen i przyczynia się do utrzymania skóry w dobrej kondycji, co szczególnie jest ważne w infekcjach skórnych, pokrzywce, uczuleniach pokarmowych oraz w atopowym zapaleniu skóry. 

Wapń neutralizuje nadmiar kwasu mlekowego w organizmie, który gromadzi się w większych ilościach w mięśniach i stawach u osób starszych oraz w wyniku intensywnego wysiłku fizycznego lub stresu psychicznego. Wapń pomaga zatem osobom starszym oraz sportowcom w usuwaniu zmęczenia, korzystnie wpływa również na osoby cierpiące z powodu niepokoju lub przygnębienia. 

Zdrowe, dorosłe osoby na ogół potrzebują dziennie 800-1200 mg wapnia. Osoby chore z powodu braku wapnia , powinny stosować go nawet w ilości 2 gramy dziennie.
Z wiekiem zapotrzebowanie na wapń wzrasta z powodu gorszego przyswajania.osteoporoza3

„Wrogami ” wapnia są tłuszcze, kwas szczawiowy (obecny n. w czekoladzie) oraz kwas fitynowy (zawarty w produktach zbożowych). Najlepszym źródłem wapnia jest ser żółty, mleko (najlepiej niepasteryzowane), produkty mleczne, oleiste ziarna (mak, orzechy itp.), soja i warzywa. Niestety w naszej diecie jest wciąż za mało tych produktów , a mleka często z powodu nietolerancji laktozy 70-80% osób nie może strawić, więc prawie wszyscy powinniśmy uzupełniać niedobory wapnia w diecie.

Uwaga !

  • Nie zaleca się przyjmowania przez dłuższy okres czasu większej dawki wapnia niż 2000mg dziennie, chyba, że po konsultacji lekarskiej.
  • Odpowiednia ilość witaminy D, fosforu oraz magnezu wspomaga wchłanianie wapnia.
  • Przyjmowanie dziennej ilości wapnia w kilku dawkach zwiększa jego skuteczność
  • Prawidłowa mikroflora w jelicie sprzyja wielokrotnie większej wchłanialności wapnia oraz wielu minerałów i składników odżywczych
  • Witamina A, wapń oraz fosfor zwiększają skuteczność magnezu.
  • Doświadczenie wykazuje, że proporcja pomiędzy wapniem a magnezem powinna wynosić 2:1. Dobre preparaty zawierają te dwa makroelementy w takich właśnie proporcjach.
  • Wapń i magnez są najlepiej wchłaniane wtedy, gdy preparat, który zażywamy, zawiera je w formie chelatowej, tak jak w produktach CaliVita wymienionych obok.
  • Magnez łącznie z witaminą B6 zapobiega odkładaniu się kamieni wapniowych w układzie moczowym. W tym celu suplementy diety Strong Bones (wapń z magnezem)  oraz Garlic Caps (czosnek z pietruszką -naturalny diuretyk) oraz wspomagający wypłukiwanie Ocean 21 (algi morskie).
  • Magnez przyjmowany podczas posiłku może utrudnić trawienie, ponieważ zobojętnia soki żołądkowe. Lepiej więc zażywać go między posiłkami. Natomiast przy nadkwasocie przyjęta na czczo tabletka magnezu skutecznie zobojętni soki żołądkowe i złagodzi dolegliwości.

Osoby, przyjmujące z powodu chorób serca tabletki zawierające magnez powinny uzgodnić z lekarzem dawkę wszelkich innych preparatów z magnezem.

* Osteomalacja, inaczej rozmiękanie kości, to niedostateczna mineralizacja kości.
*Osteoporoza to choroba charakteryzująca się postępującym ubytkiem masy kostnej i zmianą struktury przestrzennej kości. Osteoporoza występuje najczęściej u kobiet po menopauzie. W jednymi drugim przypadku kości stają się nadmiernie kruche i dochodzi do częstych złamań.

 

Suplementy diety CaliVita zawierające w swoim składzie wapń:

Strong Bones
Strong Bones Plus
Energy&Memory
Full Spectrum
Lion Kids Multivitamin + Vitamin D
Menopausal Formula
Power Mins
New Life
Super Mega 50
Senior Formula
Vital O
Vital A
Vital B
Vital AB

 

 

ZAMÓWIENIE DLA KLUBOWICZÓW CALIVITA

ZAMÓWIENIE Z ZAPISEM DO KLUBU CALIVITA *

* Zapis do klubu Calivita nie zobowiązuje Cię do dalszych zakupów, nie ma żadnych dodatkowych kosztów, kupujesz kiedy chcesz i co chcesz w cenie klubowej tzn. 33% niższej od detalicznej. Pierwszy wymagany zakup z zapisem do klubu CaliVita na sumę co najmniej 85 zł (ceny klubowej).