Żelazo (Fe) – pierwiastek życia

 

 

zelazoŻelazo jest najpospolitszym metalem ciężkim. W ustroju człowieka o wadze 70 kg występuje ok 4,2 g żelaza.Żelazo jest biopierwiastkiem niezbędnym dla wszystkich organizmów zwierzęcych (ludzie , zwierzęta). W hemoglobinie i mioglobinie jest podstawowym pierwiastkiem służącym do transportu i do kumulowania molekularnego tlenu. Żelazo zawarte w enzymach bierze udział w przemianach tkankowych (procesy biochemiczne  z udziałem tlenu pochodzącego z atmosfery).

Na ok. 5 g Fe w organizmie ludzkim w hemoglobinie znajduje się 65-70% w mioglobinie 8-10%. Dzienny pobór Fe winien wynosić 10-15mg, jednak faktyczne zapotrzebowanie organizmu wynosi 1 mg, z czego tylko ułamek miligrama jest wchłaniany i przyswajany przez organizm

Do prawidłowego przyswajania żelaza potrzebne są śladowe ilości miedzi. Do substancji, które ułatwiają przyswajanie żelaza przez organizm należy witamina C i witaminy z grupy B ( B6, B9, B12).  Można przyjmować wit. C w ilości 0,5 g dzienni (najlepiej o przedłużonym działaniu lub ssać witaminę C naturalną), pod warunkiem, że nie choruje się na nadkwasotę.
Niedobór żelaza działa hamująco na powstawanie przeciwciał, co ulega pogorszeniu, gdy do ustroju wprowadza się nadmiar wapnia i cukru.

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo wynosi:

niemowlęta 6-15mg
dziecko do 12 lat – 10mg
młodzież 12- 18 lat – 18mg
po 18 roku życia – 10mg
kobiety podczas ciąży i laktacji – 18 mg

Niemowlęta i dzieci przyswajają z pożywienia więcej procent żelaza niż dorośli.
Żelazo kumulujące się w tkankach staje się toksyczne (powyżej 100 mg), poniżej 1 mg powoduje choroby zwane anemiami.

 

Objawy niedoboru żelaza:
Dzieci z niedoborem żelaza uczą się źle, są stale zmęczone, mają niezdrową cerę, narzekają na bóle głowy, maja oddech krótki, szybki, łatwo popadają w gniew, cierpią na zaparcia, wzdęcia,nudności, wypadanie włosów, łamliwość paznokci, zajady w kącikach ust.

 

Przyczyny niedoboru żelaza:
mała aktywność fizyczna, niedojadanie, nadmierne spożywanie białego rafinowanego (oczyszczonego ) cukru, soli, białego pieczywa, nieumiejętne odchudzanie się, nadmierne stosowanie diety mlecznej zawierającej mało żelaza, dieta uboga w mięso, ciągła biegunka, wymioty, duża utrata krwi, niedokwaśność żołądka, chirurgiczne usunięcie żołądka lub resekcja jelit (co powoduje brak kwasu solnego), zbyt silny rozkład krwinek czerwonych przez toksyny, przebywanie z dala od naturalnego światła i świeżego powietrza, popijanie gorących płynów o temperaturze powyżej 45 st C, przebywanie w szkodliwych warunkach.

 ( źródło: Apteka Natury –  Jadwiga Górnicka)

 

Żelazo występuje w produktach roślinnych i zwierzęcych:

pokrzywa, pietruszka, natka, orzechy, produkty zbożowe z żyta i owsa, migdały, owoce strączkowe, podroby ( wątróbka, ozór, owoce susznerki), śliwki suszone, rodzynki, żółtko, drożdże, kakao. Owoce są najbogatsze w  żelazo w postaci suszonej. Morele ( 6,31 mg) brzoskwinie (5,51 mg),  śliwki ( 3,52 mg). Nasiona : kminku (66,36 mg), selera  (44,9 mg)  kozieradki ( 33,53 mg). Prażone nasiona sezamu  (14,76 mg), dyni  (8,07 mg),  słonecznika  (6,81 mg). Podane wartości żelaza przypadające  na 100 gr produktu.

 

Suplementy diety CaliVita zawierające w swoim składzie żelazo:

Iron Plus
Full Spectrum
Lion Kids Multivitamin + Vitamin D
Menopausal Formula
Power Mins
New Life
Super Mega 50
Senior Formula
Vital O
Vital A
Vital B
Vital AB